1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Svensk Ekomarknad har bekräftat beställningen genom en skriftlig orderbekräftelse, vilket normalt sker via ett automatiskt epostmeddelande som skickas direkt efter beställningen. Beställaren ansvarar för att lämnad epostadress är korrekt. Vid kreditgodkännande, förskottbetalning eller särskild fraktöverenskommelse skall dock avtalet om köp ses som träffat först efter att nämnda överenskommelser är fullföljda. Svensk Ekomarknad har ägande- och återtaganderätt till samtliga beställda varor tills dess att full betalning har erlagts.
2. Priser
I angivna priser (SEK) ingår moms med 25, 12 resp 6%, beroende på vilken skattesats som gäller för produkten. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Svensk Ekomarknad inte har någon möjlighet att råda över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader, räntor eller dolda kostnader av något slag skall förekomma.
3. Leverans
Varorna tillhandhålles i nuläget huvudsakligen via transporter med DHL och Posten, eller på annat överenskommet sätt, men kan givetvis också hämtas vid vårt lager i Ronneby (efter överenskommelse). Vi riktar oss givetvis främst till den svenska marknaden, men det är också möjligt att beställa och få leveranser till Danmark och Finland, dit fraktkostnaderna dock är något högre än vad de är inom Sverige. Dessutom gäller varken de svenska ånger- och retur-reglerna eller helt fraktfritt vid köp av enbart kosttillskott för 600 kr och mer utanför Sverige.
Vid transport tillkommer frakt på angivna priser, och debiteras i förhållande till volymvikt och geografisk belägenhet, med belopp enligt vår fraktprislista (innefattar ej leveranser till Danmark och Finland). Fraktfritt förekommer bara vid köp av enbart kosttillskott för 600 kr eller mer. Information om fraktkostnaden för din sändning (även för leveranser till Danmark och Finland) erhåller du normalt (med undantag för produkter som kräver särskild fraktöverenskommelse) i eButikens kassa, där du också väljer transportsätt.
För DHL-leveranser går det att välja antingen hämtning vid utlämningsställe (DHL Service Point) eller leverans direkt till din dörr (DHL Paket). För DHL Servicepoint gäller max 20 kg verklig vikt (inkl emballage) och max 1 paket, och för DHL Paket gäller max 35 kg verklig totalvikt (inkl emballage) per paket, max 5 paket och max 150 kg totalvikt. Posten använder vi i huvudsak för sådana beställningar (av t ex böcker) som vi tycker är lämpliga att leverera som brev.
OBS! Om du väljer DHL Paket (till din dörr) bör du tänka på att leverans enbart sker dagtid och att någon behöver finnas på plats under de 2-4 timmar som DHL avser att leverera. Du kan dock komma överens med DHL om annan dag än den aviserade. Om det passar dig dåligt att vara hemma och vänta på sändningen under några timmar dagtid bör du välja leverans via DHL Service Point eller ange en leveransadress dit DHL Paket kan levereras under dagtid. Om det är stängt eller ingen finns på plats vid leveranstillfället, och DHL behöver köra ut godset på nytt, kan vi behöva debitera för leveranshinder med 115 kr (exkl moms) för varje extra utkörning. Om sändningen inte kan levereras inom 4 arbetsdagar från avisering kan lagerhyra tillkomma med upp till 200 kr (exkl moms) per extra arbetsdag.
Varor som finns i vårt lager skickas normalt inom 2 arbetsdagar efter det att vi har mottagit din beställning, eller vid annan tid enligt särskild överenskommelse. Om beställningen inkommer till oss före kl 12 fm, och inte är alltför omfattande, brukar vi kunna skicka den samma dag. För varor märkta med Beställningsvara kan det ta ytterligare några dagar, och i undantagsfall möjligen upp till ett par veckor, innan de skickas. Vår strävan är dock alltid att leverera så fort det går. Efter att vi har skickat varorna dröjer det, beroende på var i Sverige ni bor, normalt 1-2 arbetsdagar med DHL Servicepoint eller Posten och 2-3 arbetsdagar med DHL Paket.
Om du är mån om att få snabbast möjliga leverans av beställda varor bör du skilja ut eventuella beställningsvaror från din aktuella beställning och lägga dessa i en separat order. Annars får du samtliga varor levererade först när beställningsvarorna har inkommit. Alternativt kan du säga till under Meddelanden i Kassan hur du vill ha det. Frakt tillkommer för separata restordrar.
4. Betalning
Betalning kan ske via faktura, via kontokort och direkt banköverföring genom Payson, i förskott genom insättning på Svensk Ekomarknads plusgirokonto, eller i samband med hämtning vid vårt lager i Ronneby. Betalningssätt väljes i eButikens kassa, där det ockå finns tillgång till erforderlig information om respektive betalningssätt.
Fakturabetalning är tillämplig för alla, men gäller först efter att Svensk Ekomarknad har godkänt den aktuella krediten. I samband med detta godkännande kan vi komma att kolla upp köparens kreditvärdighet. Standard betalningstid för faktura är 30 dagar, men det går också att välja 60 eller 90 dagar om så önskas. Fakturabetalning är ränte- och avgiftsfri hos oss.
5. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utanför vår kontroll. Detta kan t ex ske då en leverantör inte lyckas fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om detta skulle inträffa frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen kan ha åstadkommit.
6. Skadat gods
När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar varorna. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar. Dock senast inom en vecka.
7. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post eller telefon inom en vecka. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelse. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i emballaget och förpackningen som den skickades ut i. Svensk Ekomarknad följer konsumentköplagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Detta gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej.
8. Ånger och retur
Hos Svensk Ekomarknad gäller 20 dagars ånger- och returrätt från angivet leveransdatum. Om du vill returnera en vara meddelar du detta till oss via epost eller kontaktformulär. Ange order- eller fakturanummer samt vad du vill returnera. När vi har fått ditt meddelande skickar vi en färdigutskriven fraktetikett till dig med posten. De returnerade varorna skall vara oanvända och i skick som nya, med originalförpackningar och allt, och du returnerar lämpligen i det/de paket som du fick varorna. När varorna har kommit i retur till oss skickar vi en kreditfaktura på värdet för varorna, med avdrag för returfrakten, till dig via epost. Om betalning har skett via kortbetalning, eller banköverföring via Payson, återbetalas mellanskillnaden omgående till ditt konto. Vid förskottsbetalning av annat slag skickas mellanskillnaden till det konto du anger.
För returer som tillkommit genom att kund ej hämtat ut varorna eller ej medverkat till att leverans kunnat genomföras förbehåller vi oss rätten att debitera kund för såväl leveransfrakt och returfrakt som uppkommen returavgift, med belopp motsvarande de som transportören debiterar oss. Vi debiterar dock inget för vårt eget merarbete i samband med returen.
9. Reservationer
Vi reserverar oss för Force Majeur, samt för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll.
Om du vill läsa om vad som gäller enligt Konsumenköplagen, Distansavtalslagen mm kan du till exempel besöka webbsajterna för ARN och Konsumentverket.