post

Nu är det vår igen och pollen i luften

Våren kan vara underbar trots pollen i luften

Låt problemet bli det som leder dig till hälsan.

Våren är en underbar och efterlängtad tid, i alla fall för de som inte lider av pollenallergi, vilket idag dock hela 20% av den svenska befolkningen sägs göra. Ett problem som berör många människor m a o, och en siffra som dessutom är i ständigt stigande, precis som situationen är för många andra allvarliga hälsoproblem i vårt s k välfärdssamhälle.

Vad detta i grunden beror på talas det tyst om från ansvariga myndigheters håll, och någon hälsobringande bot erbjuds givetvis inte från våra sjukvårdande instanser. Det bör vi nog ha förståelse för. Vem vill prata om något som kan hota vår  s k välfärd, och vem kan kräva att vår sjukvård också skall vara vår hälsovård. Nej, det skulle nog bli ett alltför störande inslag i vår västerländska vardag.

På det personliga planet finns det dock en hel del att göra åt såväl pollenallergi-problemet som åt andra vanliga hälsoproblem. Det första jag rekommenderar är att så långt som möjligt leva efter den ekogrund som vi själva har som rättesnöre här hos Svensk Ekomarknad. Den ger en vägvisning, och hjälper till att hitta rätt i den business-djungel där vi alla idag befinner oss.

På detaljplanet finns det också en hel del beprövade lösningar för att komma till rätta med t ex pollenallergin. Att vara fysiskt aktiv samt att välja så naturlig och obearbetad föda som möjligt är ett par. Att vara mycket ute i solen och friska luften är en annan. Nedan listas ytterligare ett antal beprövade lösningar, följt av en del relaterade produkter som finns tillgängliga i eButiken.

  1. Ät mer råkost samt mycket mer basbildande föda såsom bladgrönt, gurka, squash, kål, morötter, lök, selleri, groddar, avocado, tomat, melon, kelp, alger, potatis, bovete, hirs, frukt, bär, gurkmeja, ingefära, kanel, fänkål och anis. Allt i ekokvalitet givetvis, och vilt är alltid bättre än odlat. Just under våren, när pollenallergiproblemen är som värst, bjuder för övrigt naturen på en uppsjö av vilda, botande primörer. Under våren finns också möjlighet att tappa och dricka björksav, vilket har hjälpt många med deras allergiproblem. Naturen är fantastisk, och hjälpen finns ofta närmare än man tror.
  2. Minska på intaget av spannmålsprodukter, och då framförallt på intaget av modernt vete, som helst bör uteslutas ur dieten vid t ex pollenallergi. Kan ev ersättas av äldre vetesorter såsom Emmer och Lantvete Öland, med ett gluten som är betydligt vänligare mot våra tarmar. Annars finns ju också en hel del glutenfria produkter att tillgå, såsom bovete, hirs, råris, polenta (majs), amaranth och quinoa.
  3. Uteslut eller minska radikalt på intaget av vanligt socker, liksom på produkter där socker har tillsatts. Söta istället med naturligt söta grönsaker och frukter, eller med honung, som dock inte bör värmas över 37 grader. Många lär dessutom ha lindrat sina allergisymptom via intag av lokalt odlad honung.
  4. Uteslut eller minska radikalt på intaget av mejeriprodukter, och då framförallt på homogeniserade mjölkprodukter. Syrade, ej homogeniserade mjölkprodukter, såsom smör, fil och yoghurt, om det nu går att få tag på sådana i handeln idag, bör dock inte utgöra något större problem.
  5. För gärna in syrade grönsaker i ditt kosthåll om du inte redan har gjort det. De har en positiv inverkan på matsmältningen, vilket i sin tur mycket väl kan bidra till en minskning av pollenallergi-problemen.
  6. Se till att du har tillräckliga halter av D-vitamin i kroppen, vilket, framförallt under vinterhalvåret, kan vara svårt att klara utan kosttillskott på dessa nordliga breddgrader. D-vitaminrik föda är annars främst fet fisk (vildfångad i friska vatten förstås), men D-vitamin finns också i t ex ägg och svamp (bl a i kantareller).
  7. Välj med fördel föda (eller tillskott) som är rik på quercetin resp på omega3. Quercetin, som reducerar frisläppandet av histamin, finns bl a i lök, citrusfrukter, persilja, broccoli och äpplen. Quercetin ingår också som en viktig ingrediens i t ex Pollenzym från Holistic. Omega3, som har visat sig lindra allergisymptomen, finns bl a i fet fisk, men den behöver vara vildfångad, och då helst i friska vatten. Odlad fisk är normalt fattig på omega3 och innehåller dessutom oftast betydligt mycket mer gifter än vildfångad fisk.
  8. Undvik om möjligt syntetiskt framställd citronsyra, vilket emellertid kan vara ganska svårt eftersom dylik citronsyra ingår i mängder av produkter. Det är dock värt ett försök. Många verkar nämligen ha blivit hjälpta genom att undvika just detta ämne.
  9. För dig som är fysiskt aktiv kan det vara värt att komplettera kosten med något lämpligt proteinpulver (t ex hampaprotein) och kanske även med t ex chlorella. Trappa dock upp ditt chlorella-intag successivt så att inte den utrensande effekten blir för tuff för din kropp.

Vad du nu än i detalj väljer att göra för att komma till rätta med just dina allergiproblem, liksom med dina hälsoproblem i allmänhet, så tänk på att det alltid är bättre att göra något än inget, och att ett litet steg mycket väl kan öppna upp för ett större.

Välkommen med din kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>